Analiza regionu – jak nie przepalać budżetów w biurach nieruchomości

24 listopada 2022
0 Komentarzy

Masz pomysł na biznes i chcesz otworzyć biuro nieruchomości? A może już prowadzisz biuro ale utknąłeś w martwym punkcie, albo jesteś pośrednikiem i czujesz, że już czas iść na swoje? Jeżeli podobne myśli zaprzątają Twoją głowę od jakiegoś czasu to oczywisty znak, że masz determinację do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. I ta wewnętrzna potrzeba to jest świetny fundament pod swój własny biznes. Od czego zatem zacząć? Zanim zaczniesz działać, zbadaj swój rynek, konkurencję i klientów. Nie działaj na oślep, nie przepalaj budżetów — podejmij optymalnie strategiczne działania, skrojone na miarę Twoich potrzeb i założeń biznesowych. Trafne określenie realnych potrzeb konsumentów i wyróżnienie się na rynku oznacza dla Ciebie zaoszczędzony czas i pieniądze.

W jaki sposób chcesz planować kolejny ruch, jeżeli nie przeanalizowałeś tego, co obecnie się dzieje

Cele i założenia biura nieruchomości

Bez względu na to, czy dopiero planujesz ruszyć z własnym biznesem czy już jesteś aktywnym graczem na rynku – zawsze warto spojrzeć na cele i założenia, o które opiera się Twoja działalność, przeanalizować dane, wyciągnąć wnioski, dokonać zmian i na bieżąco obserwować – i reagować – na to, co się dla Twojej firmy na rynku wydarza. To się powszechnie nazywa strategią działania. A jednym z kluczowych punktów zoptymalizowanej strategii działania dla biur nieruchomości jest analiza regionu, w którym dana firma funkcjonuje.

Umocnienie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa jest możliwe wtedy, gdy kompleksowo poznamy otoczenie, w którym funkcjonujemy. Specyfika rynku i regionu, szczegółowa charakterystyka klientów, potencjały i możliwości, jakie niosą ze sobą chociażby dynamiczne zmiany w świecie geopolitycznym a także obserwacja innych firm z Twojego podwórka – to tylko niektóre z obszernych dziedzin, jakie bezpośrednio wpływają na kluczowe decyzje w biznesie nastawionym na systematyczny rozwój.

Znajomość konkurencji i rynku pozwala zdobyć przewagę rynkową – to nie jest zbyt odkrywcze zdanie i raczej wszyscy rynkowi gracze są tego świadomi ale warto jednak przypomnieć o tej marketingowej prawdzie, bo w ferworze codziennych zadań może zostać zepchnięta do jakiegoś przykurzonego lamusa. Bez gruntownej analizy rynku i konkurencji raczej masz nikłe szanse, aby wystartować z biurem nieruchomości czy zbudować strategię dopasowaną do Twoich potrzeb.

Jeśli chodzi o budowanie skutecznej strategii, czerpiemy wiedzę zdobytą z ekspertami, między innymi z guru w tym temacie – Wojtkiem Ławniczakiem, który podkreśla rolę eksperta w budowaniu skutecznej strategii w firmie:

„Strategię możesz tworzyć sama, z zespołem, a możesz wziąć eksperta. Ekspert powinien widzieć więcej, bo pracuje dla kilku, kilkunastu branż, więc wyraźnie widzi rynek i wewnętrzne połączenia, poza tym nie może lukrować, ma obowiązek mówienia rzeczy, które mogą wydać Ci się niewygodne, dlatego da Ci na pewno świeższe, ostrzejsze spojrzenie na rynek i w oparciu o to spojrzenie będziesz mogła szybciej podjąć decyzję, w którą stronę idziesz, a w którą nie.”

Wojciech Ławniczak

Tutaj możesz zapoznać się z wywiadem, gdzie Wojtek opowiada o budowaniu mądrych strategii i dzieli się własnym doświadczeniem LINK >>

Strategię możesz oczywiście stworzyć sam. W końcu to Twoja firma i wiesz najlepiej, jak chcesz ją prowadzić. Ale… współpraca z ekspertem w danej dziedzinie przynosi wymierne korzyści w postaci zaoszczędzonego czasu, energii i ostatecznie pieniędzy, bo pieniądze zainwestowane w badania eksperckie zwrócą się szybko i zapewne wielokrotnie – zależnie od eksperta, z którym podejmiesz współpracę. Powszechnym minimum, które specjalista od rynku powinien wziąć na tapetę, jest:

  • trafne określenie szans i zagrożeń, 
  • identyfikacja silnych i mocnych stron, 
  • zaplanowanie konkretnych działań, w tym jakiego budżetu potrzebujesz,
  • pozyskanie wartościowych informacji o konkurencji.

Umocnienie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa jest równoznaczne z kompleksowym poznaniem otoczenia – zwyczajów rynku, klientów. Aby móc trafnie przewidywać i rozpoznawać trendy, warto analizować dane z GUS, raporty NBP i inne, dane z analyticsa, similar, senuto, monitoringu sieci. Narzędzi dostępnych na rynku jest naprawdę sporo. 

Po co robić analizę regionu?

Zastanawiasz się, do czego potrzebne są Ci te wszystkie analizy i rozbudowane dane? Na przykład dlatego, abyś wiedział, jak zaistnieć na rynku, jak stworzyć siatkę klientów, którzy przyprowadzą kolejnych; abyś nie przepalał budżetów, podejmował racjonalne decyzje, trafiał do klientów i skutecznie wyróżniał się na tle konkurencji. Tylko tyle i aż tyle. 

Takie analizy umożliwią Ci skuteczne zaplanowanie strategii komunikacji marki i wszelkich działań promocyjnych. Za przykład niech posłuży SEM – kampania promocyjna marki, gdzie należy określić, jakie słowa kluczowe odbierają nam potencjalnych klientów. Lub by zaobserwować działania konkurencji zarówno w strefie online jak i offline, aby móc się wyróżnić i budować silną markę, rozsądnie operując założonym budżetem, do którego nie trzeba dokładać.

Zmienne warunki nie ułatwiają realizacji zadania, jakim jest gruntowne osadzenie firmy w świadomości klientów i kojarzenie jej z takimi synonimami jak: solidna, godna zaufania, warta swej ceny. Wiele zależy również od branży. Im więcej firm oferujących podobne produkty lub usługi, tym trudniej stać się liderem. Trzeba podkreślić, że nie każde przedsiębiorstwo, które funkcjonuje w tej samej branży, jest naszym realnym zagrożeniem. Właśnie dlatego rzetelnie badamy rynek, a następnie wskazujemy marki, które stanowią prawdziwą konkurencję. Wymaga to zastosowania specjalistycznych narzędzi. Niezwykle istotne są też umiejętności związane z analizą pozyskanych danych. Właśnie dlatego zachęcamy do skorzystania ze wsparcia ekspertów, takich jak Wojciech Ławniczak lub dołączenia do silnej marki, która ma pomysł nie tylko na przetrwanie na rynku ale na realny wpływ na jego strukturę i kondycję.

Jeżeli liczby i wykresy „nie gadają do Ciebie”…nie znasz się na analizach…. Już teraz wiesz, że weryfikacja i analiza danych jest kluczowa i niezbędna do zbudowania godnej zaufania marki ale równolegle zdajesz sobie sprawę, że dużo czasu i pieniędzy zajmie Ci, zanim wypromujesz markę…chciałabyś skupić się tylko na nieruchomościach bo w tym się czujesz mocny a część marketingowo-operacyjną chętnie zostawiłbyś specjalistom? My w Express House działamy właśnie w oparciu o zoptymalizowane procesy, a wszystkie działania opieramy na istotnych dla rynku danych i przekalkulowanej, uszytej wręcz na miarę naszych potrzeb strategii . Naprawdę zauważamy w takim skoordynowanym, dobrze przemyślanym procesie wymierne korzyści. 

„Obecnie badanie rynku jest podstawą udanego biznesu a wszelkie analizy danych pomagają przedsiębiorcy podejmować słuszne decyzje, inwestować tylko w projekty z potencjałem i dostosowywać strategię marketingową do aktualnych wymagań rynku. W dobie walki o jak największą ilość klientów, korzystanie z badań rynku pozwala przedsiębiorstwu funkcjonować efektywnie i dynamicznie, co przekłada się na istotną przewagę nad konkurencją.”

Piotr Kurzawa Express House

Można też uczyć się na własnych błędach i „na ślepo” badać rynek. Nam szkoda na to czasu i energii bo te właśnie wartości uznajemy za walutę nie do przecenienia. Mając spore doświadczenie w branży, znając i ściśle współpracując z najlepszymi na rynku – posiadamy solidne zaplecze tak merytoryczne jak i praktyczne, żeby móc dzielić się zdobytą wiedzą z innymi, konsultować z nimi ich strategię wejścia w rynek, czy wyjść z ofertą współpracy. Jesteśmy na to gotowi. I umiemy to robić dobrze. 

Skontaktuj się z nami, jeśli czujesz, że nasza współpraca rozwinie skrzydła Twojej firmy. Porozmawiajmy. Z pewnością wspólnie znajdziemy optymalne rozwiązanie!