Rekrutacja pod persony w biurze nieruchomości

Żyjemy w dynamicznym świecie, gdzie jedyną stałą jest zmiana. Wojny, pandemie, stale zmieniające się układy sil i szeroko pojęta panorama geopolityczna to czynniki wymagające pełnego skupienia i elastyczności. Szczególnie w branży nieruchomości. A jednym z bardziej wymagających obszarów, które wpływają na efektywne prowadzenie firmy, jest umiejętny dobór personelu. Z doświadczenia własnego i naszych klientów wiemy, że rekrutacja rekrutacji nierówna i, że pozyskanie i utrzymanie dobrego pracownika to może być niezła przeprawa, pełna min i wybojów.

Jak tworzyć zespoły, które razem z Tobą pracuja na sukces?

Siłą napędową każdego przedsiębiorstwa są pracownicy. Aby ta machina była dobrze rozpędzona i funkcjonowała bez przestojów, potrzebne jest precyzyjne dopasowanie ludzi, z ich kompetencjami i aspiracjami – a najbardziej istotna w procesie tworzenia zespołu typu „dream team” jest rekrutacja. Rekrutacja jest często traktowana w firmach po macoszemu. Plan działania zakłada zwykle wrzucenie ogłoszenia na odpowiedni portal, zebranie sporej ilości CV, które w przeważającej mierze nie wpisują się w profil idealnego kandydata; później szybkie rozmowy z najlepszymi kandydatami, którzy ostatecznie są co najwyżej tylko ok; zatrudnienie najlepszego z przeciętnych, następnie powierzchowne wdrożenie na stanowisko i pozostawienie samemu sobie. To niestety typowy obrazek na polskim rynku pracy, bez względu na branżę. Nawet jeśli uda się – w tym zdanym na los procesie – zatrudnić specjalistę skrojonego na miarę potrzeb rekrutacyjnych, to retencja takich pracowników jest bardzo niska. Wysoka retencja to jest bardzo pożądany wskaźnik i warto o niego zawalczyć, ze względu na korzyści, jakie ze sobą niesie:

• oszczędność czasu i pieniędzy – pracodawca nie musi przeprowadzać kolejnych kosztownych rekrutacji;

• bezpieczeństwo – firma zyskuje gwarancję, że inwestowanie w aktualną kadrę opłaci się w dłuższej perspektywie;

• lepsze wyniki – rozwijający się w ramach struktury firmy pracownicy wykonują swoje obowiązki coraz lepiej, są coraz bardziej skuteczni, czym przyczyniają się do sukcesu firmy;

• prestiż – firma o wysokiej retencji zyskuje opinię dbającej o interesy pracowników. Dobra opinia na rynku procentuje na wielu płaszczyznach działalności.

Czym jest  retencja? zdolność organizacji do zatrzymania pracowników. Im jest wyższa, tym więcej pracowników zostaje w organizacji. Wzór na mierzenie retencji to aktualny stan osobowy podzielony przez ilość osób na początku procesu mierzenia *100. Ważne jest to, że nie bierze się tu pod uwagę nowych zatrudnień.

Rekrutacja na wyższym poziomie

My w Express House robimy to inaczej niż większość rynkowych graczy. Ponieważ mamy świadomość, jak ważnym procesem jest zatrudnianie odpowiednich ludzi na odpowiednich stanowiskach, budowanie mechanizmu rekrutacyjnego zaczynamy znacznie wcześniej. 

Dla nas liczą się wymierne efekty i korzyści typu win-win, dlatego tworzymy osobne, gruntownie przemyślane procesy, w oparciu o które prowadzimy rekrutację tak, aby osoby w zespołach pasowały do stawianych przed nimi zadań, czuły to, co robią, wychodziły z niewymuszoną inicjatywą a ich wartości korelowały z naszymi. Dla nas to są podwaliny udanej, długofalowej współpracy. Zgadzamy się też w pełni z Henrym Fordem:

Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces“.

Henry Ford

Wiemy, że nie przenosi się życia osobistego do pracy ale trudno wyobrazić sobie, że w naszych biurach ludzie nie zawierają żywych relacji. My po prostu lubimy ze sobą pracować!

Ale aby dotrzeć do takiego poziomu współpracy, sami musieliśmy wykonać kawał (dobrej) roboty. Zacznijmy od początku.

Wiemy, że czas to pieniądz i zasób nader istotny, dlatego optymalnie zarządzamy rekrutacjami, aby ani kandydaci ani rekruterzy niepotrzebnie go nie trwonili na kolejne spotkania czy etapy, które nikomu nie przyniosą pożądanych rezultatów. 

Rekrutacja to bardzo ważny obszar, zadbaj o to, a cały Twój biznes zyska na tym!

Z drugiej strony mamy świadomość, że wszystko ma swój czas i pewne etapy muszą mieć swoje miejsce i czas. Cały proces rekrutacyjny domykamy klamrą dopiero po ok 100 dniach, gdy pracownik jest już wdrożony w obowiązki. 

Osoby, które mają być szkolone w ramach EH, należy odpowiednio przygotować. To, z czym się spotkają, jakościowo nie będzie przypominać tego, z czym dotychczas miały do czynienia, pracując jako pośrednik. Dlatego każdy pracownik powinien przejść szkolenie wstępne”.

-Piotr Kurzawa

Wiemy, że umiejętny podział etapów rekrutacji jest długofalowo opłacalny i logicznie zasadny dla obu stron stosunku pracy. To jest w głównej mierze podstawa poczucia bezpieczeństwa. Dzięki temu pracownik nie ma stresu, nie jest przeciążony nadmiarem informacji, wie, czego się od niego oczekuje, jakie są zasady panujące w firmie – te mniej i bardziej formalne; jest świadomy, że jest istotną częścią całości a to jego samopoczucie przekłada się na wymierną pracę na rzecz firmy. Hołdujemy prostym rozwiązaniom a dobór pracowników w oparciu o taki klucz jest właśnie takim rozwiązaniem. Mimo, iż z pozoru wydaje się to czaso- i pracochłonna ścieżka. 

A skąd to wiemy? Cóż, od kilkunastu lat skutecznie rozbudowujemy naszą firmę o bardzo dobrych ekspertów, z którymi współpraca to czysta przyjemność. Nasze doświadczenie przekłada się na skuteczność. Bez fałszywej skromności uważamy, że na trafionych, wartościowych i długofalowo opłacalnych rekrutacjach zjedliśmy zęby. Zmiany na rynkach są płynne i dynamiczne ale mamy w zwyczaju trzymać rękę na pulsie i przyglądać się trendom, by być jeszcze skuteczniejszym w pozyskiwaniu wartościowych pracowników na lata.

Efektywne zarządzanie procesami rekrutacyjnymi, szczególnie przy dużym zapotrzebowaniu na nowych pracowników jest nie lada wyzwaniem. Aby zapanować nad wszystkimi procesami i jednocześnie dbać o ich efektywność niezbędne są: 

  • odpowiednio opisane procedury działania, 
  • dobrze dobrane narzędzia wspierające codzienną pracę, 
  • a także stałe monitorowanie kluczowych wskaźników. 

Rekrutacja pod persony na rynku nieruchomości

Jednym z takich narzędzi, które z powodzeniem wykorzystujemy na co dzień, jest rekrutacja pod persony.

Persona to tak naprawdę spójna ale dość głęboka charakterystyka kandydata, który idealnie wpisuje się w kulturę i potrzeby naszej organizacji. Aby dobrze zdefiniować personę, warto na początek sprofilować zespół, do którego kandydat ma dołączyć. Za pomocą narzędzi takich jak ankiety anonimowe lub rozmowy wprost możesz zdobyć informację o wspólnych zainteresowaniach, wartościach, kompetencjach i o tym, co sprawia, że zespół razem wykonuje świetną pracę. Na tej podstawie można określić cechy osoby, która z jednej strony będzie pasowałą do teamu pod względem cech osobowościowych ale równocześnie uzupełni jakąś brakującą lukę kompetencyjną, której w danym zespole brakuje.

Doświadczenie pokazuje, że zbudowanie persony skraca czas rekrutacji i zawęża wyniki do tych najbardziej pożądanych. 

Bez pracy nie ma kołaczy – znasz to powiedzenie; jest z pewnością prawdziwe i mądre. Ale jeśli praca daje tylko kołacze to jest to najgorsza z możliwych opcji. Bez oparcia współpracy między pracownikiem a pracodawcą o wzajemne wartości, wspólne misje i cele oraz otwartą rozmowę, można wyhodować tylko stado niewdzięcznych zombie, które, owszem, wykonuje swoje obowiązki, ale na pół gwizdka, bez zaangażowania, na pracodawcy wiesza psy, najbardziej cierpi w poniedziałek a jedyna myśl, jaka trzyma go przy życiu to „byle do piątku”. Dla nas w Express House taki obrazek jest nie do przyjęcia. Nieprzemyślana strategia rekrutacyjna kończy się właśnie takimi historiami a to niesie ze sobą spore koszty. Przede wszystkim straty energetyczne: zniechęcony pracownik i pracodawca, spora rotacja pracowników, która generuje kolejne koszty (zatrudnienie i wdrożenie nowych osób, które w dłuższej perspektywie nie przepracują nawet okresu próbnego to są realnie wysoka cena dla firmy). Stracony czas i przepalone zasoby demotywują nawet najbardziej zdeterminowanych.

Feedback w pracy pośrednika nieruchomości

Jednym z narzędzi, które pozwolą ograniczyć sporą rotację na stanowiskach, jest feedback. Mądry i uzasadniony feedback jest niezwykle istotny szczególnie dla pokolenia Z (urodzeni w okolicach roku 2000), które za 3 lata będzie stanowić niemal 30% siły roboczej na rynku. Pomimo, iż każdy z nas jest indywidualną jednostką, każde pokolenie podlega pewnej standaryzacji. Warto mieć w zanadrzu charakterystykę pokolenia Z, które w perspektywie lat będzie głównie zasilało szeregi przedsiębiorstw. Dla Zetek wspomniany już feedback to jeden z kluczowych elementów do podjęcia współpracy. Postmilenialsi nie zrozumieją i nie odbiorą informacji zawartych w klasycznej ocenie rocznej, polegającej na wypełnieniu tabelek. Lepszym rozwiązaniem jest – w miarę cykliczne – spotkanie 1:1 z przełożonym i przekazanie merytorycznych uwag i planów na dalsze etapy rozwoju. Ponadto pokolenie Z bardzo ceni sobie elastyczność pracy, realne możliwości rozwoju, przejrzystą kulturę organizacji czy przestrzeń na własne pomysły. Firmy wyposażone w taką wiedzę będą mogły odpowiednio dopasować tak środowisko pracy jak i cały proces rekrutacyjny, aby pozyskać najlepszych kandydatów.

Opinia zwrotna w zespołach sprzedażowych to podstaw. Pierwszy feedback, który dajesz, i który pracuje na markę Twojej firmy, atmosferę i jakość współpracy, to opinia zwrotna w czasie procesu rekrutacji. Zadbaj o to!

Wiemy, jak ważne są potrzeby przedstawicieli różnych pokoleń i jak bardzo każde z nich potrafi się różnić. W naszych szeregach także mamy szeroki przedział wiekowy pracowników: od tych bardzo młodych do tych ze sporym doświadczeniem tak życiowym jak biznesowym. Mimo to udało nam się wypracować taką kulturę organizacji, gdzie z poszanowaniem wzajemnych różnic, ludzie z różnych grup wiekowych łączą się w zespoły, które optymalnie wykorzystują ich dary i talenty a także nagromadzone doświadczenie.

Proces rekrutacyjny w biurach nieruchomości

Kiedy budowaliśmy pierwsze zespoły, zrozumieliśmy, jak ważna jest rekrutacja według klucza wartości. Wspólny cel jednoczy, buduje i intensyfikuje rozwój. Aby osiągnąć sukces warto stanąć w szeregu z tymi, z którymi łączy nas podobne podejście do biznesu. My od lat w ten sposób działamy i przynosi to niesamowite korzyści. Zdajemy sobie sprawę, że biura nieruchomości nie mogą już sobie pozwolić, by być „tylko” dobrym w zakresie przyciągania i selekcjonowania odpowiednich kandydatów. Konkurencja wśród biur i wymagający kandydaci sprawiają, że zarówno rozmowy kwalifikacyjne, jak i cały proces rekrutacji musi sprostać najwyższym wymaganiom.

Kolejną istotną kwestią, na którą kładziemy nacisk w procesach rekrutacyjnych, jest uważna analiza rynku i procesów na nich zachodzących oraz wyciąganie wniosków czy rozpisywanie potencjalnych scenariuszy zdarzeń. Takie działanie wymaga od nas stałej czujności i reagowania na bodźce, dzięki czemu zawsze wiemy, co w trawie piszczy, łatwo, lekko i przyjemnie łączymy kropki i ludzi, jesteśmy o 3 kroki do przodu przed konkurencją. Jest to wysiłek, który zwraca się po wielokroć a z czasem przestał być wysiłkiem a stał się frajdą. 

O potrzebie gruntownej analizie rynku, potrzeb klienta oraz o tym, jak ważne jest stworzenie strategii w firmie ( w tym również strategii rekrutacyjnej) pisaliśmy TUTAJ >>>

Jak widzisz temat rekrutacji jest rozległy, wieloetapowy i naszpikowany trudnościami, a niektórzy sprowadzają go do napisania ogłoszenia i zatrudnienia kandydata. Takie podejście odbija się na zespole, kosztach rekrutacji, zabiera sporo czasu i energii a finalnie nie wnosi nic, poza stratami i nieplanowanymi wydatkami energetycznymi. W Express House od początku myślimy strategicznie, w każdym obszarze działalności. Nic nam tak nie łamie serca jak przepalone zasoby oraz…niewykorzystane potencjały. Dlatego mamy wypracowaną z ekspertami, stale aktualizowaną strategię działania; spisane procesy i konkretne scenariusze, przy czym na bieżąco reagujemy na potrzeby rynkowe i zbieramy feedback zarówno od klientów jak i pracowników. To pozwala nam wybierać zawsze optymalne opcje i podejmować tylko trafne decyzje. Takie działania owocują pięknym zbiorem. Dzięki temu mamy zgrany zespół i duży współczynnik retencji, możemy pewnie i świadomie budować zespoły, które są stabilne, bo czują się bezpiecznie i we właściwym miejscu w środowisku, które dla nich stworzyliśmy.

Jeśli właśnie jesteś na etapie budowania zespołu do swojego biura lub dopiero rozważasz założenie biura nieruchomości a temat rekrutacji, w tym skutecznej i nastawionej na efektywne wyniki, spędza Ci sen z powiek, bo zwyczajnie nie wiesz, jak się do tego profesjonalnie zabrać, skontaktuj się z nami. Chętnie dzielimy się naszą wiedzą, doświadczeniem i rozwiązaniami bo wierzymy, że wartościowe optymalizacje rozwijają organizacje a zaoszczędzony czas i pieniądze lepiej inwestować w rozwój firmy. 

Do usłyszenia!

Formularz Kontaktowy

Umów się z nami na spotkanie

Administratorem danych osobowych jest Express House Sp.j. z siedzibą przy Legionowa 28 lok. 101, 15-281 Białystok (“Administrator”), z którym można się skontaktować przez adres biuro@expresshouse.pl… czytaj więcej